Monday 30 May 2011

The cravingness


Assalamualaikum...
Sejak datang ke bumi Glasgow, satu benda yang semua housematesku arif dan selalu gelakkanku, "nurul dan Chicken Cottage tak dapat dipisahkan". Bagi readers from Malaysia, nama Chicken Cottage mungkin asing bagi anda, sebab setahu saya branch Chicken Cottage ni memang tak ada di Malaysia. Dan mungkin hnya di bumi UK saja, atau mungkin hanya di Scotland ni saja. I'm also not sure, belum buat kajian lg (hihihi...). Apa pun, apa yg ingin saya ketengahkan di sini, I love its half grilled chicken sooooo much!! Almost every week I feel craving and sanggup berjalan meredah sejuk di luar semata2 untuk membeli half grilled chicken tu. Maybe inilah penangan dek kesedapan half grilled chicken yang telah saya rasa sjak awal mnjejakkan kaki di Glasgow ni.

gambar kedai Chicken cottage diambil last week sambil tunggu abg tu siapkan my order
Kadang2 ase kelakar juga, sebab beberapa pelayan kedai tu sampai dah ingat muka saya. hehe.. Tempatnya tak jauh sangat pun dari my hostel, dalam 10minit berjalan kaki. Harga pun berpatutan, untuk half grilled chicken tu, harganya tak sampai 3 pounds pun. Kira okayla, BESAR DAN SEDAP OK!

Sambil tersenyum saya berfikir,  alangkah indahnya andai kesungguhan sy menapak ke kedai CC tu sy boleh convert kepada kesungguhan dalam menuntut ilmu dan membaiki diri yang banyak lagi nak kena "repair" ni.. Amat kagum dengan kesungguhan brothers and sisters di UK ni dalam kesungguhan mereka mencari ilmu ALLAH. Kesungguhan yang saya maksudkan merangkumi kesediaan dan pengorbanan mereka mghadiri ceramah agama, usrah, daurah dan program2 kerohanian yang kerap kali diadakan bagi pelajar2 luar negara. Kesungguhan mereka untuk datang dr Ireland, Egypt dan pernah juga sisters dr sejauh Jepun  untuk mengutip ilmu dakwah dan usrah yang diadakan di sekitar UK, sambil melihat indahnya ciptaan ALLAH di setiap tempat mereka lawati sangat luar biasa. Sangat bersungguh2 umpama "craving" untuk mndapatkan ilmu!!


Wajib dijadikan panduan dalam hidup, tapi berapa ramai di kalangan kita, termasuk saya sndiri yg mgkin hanya kerap kali sekadar mmbaca dan memahami..

My conclusion is,  mungkin mereka sudah merasakan kemanisan sepanjang join all these programs and  akan mula merasakan satu kehilangan jika kehidupan harian mereka kosong,  lama tidak diisikan dengan peringatan dan dakwah Islamiah. Rohani juga perlu diisi dengan mknn dari langitkan (iaitu ayat2 ALLAH).. Subhanallah..Alangkah beruntung mereka yg telah dicampak kemanisan iman itu.. Alhamdulillah..

Two types of craving yang sgt berbeza, satu didorong oleh nafsu makan, juga menghasilkan drive untuk bergerak ke kedai dan membeli, dan lagi satu didorong hidayah ALLAH, dan keazaman untuk mencari bukti2 kekuasaan ALLAH. Apapun, craving, perasaan perlu, passionate dan kesungguhan ni sangat penting sebagai drive untuk membuat sesuatu, dan jika kesungguhan itu disalurkan di jalan yg baik, InsyaALLAH baik jugalah hasil yg diperoleh. Bukankah bekal akhirat itu kita perlu terus kumpul dengan bersungguh sungguh untuk menjamin rahmat ALLAH di akhirat nanti?


NNZ: Will miss chicken cottage bila dah balik Malaysia nanti. I m sure! Tapi perasaan membuak2 rindukan keluarga lebih kuat.
But, ada sesuatu di Malaysia (tiada kaitan dengan keluarga) yang kini membuatkan ku banyak termenung.

6 comments:

  1. ape or siapa yg di malaysia yg mmbuatkan cik nadia kite termenung ni?adakah Mr I?hehe....teringin la nakk tengok half grill chicken tu,hehe

    ReplyDelete
  2. masalah yang timbul kerana kelemahan dan kekurangan diri sendiri, hanya mampu tersenyum pahit bila mengingatkan... :)
    ouh..saja xnak ltak sbb takut semua org terliur..hehehe...

    ReplyDelete
  3. best...n nak rs jgla.....hehe....Dr tolong bw blk satu la...blh kan???

    ReplyDelete
  4. SB: bole tu bole..tp sy tolong abeskan dlm flight la yek..kalau nk tggu smpai mesia rosakla aym yg sgt sdap tuuuu.... ;)

    ReplyDelete
  5. SB..orderlah bontot ayam chicken cottage =]

    ReplyDelete
  6. err...harap maaf..bontot aym saja x dijual...dia jual sparuh aym..huhuhu

    ReplyDelete